04 مرداد 1402 - 10:37
در گفت‌وگو با ایبِنا مطرح شد؛

خیز دولت برای بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری منطقه / ناز اروپا را نخریدیم/ خوش‌بینی به سیاست‌های فرزین در بانک مرکزی 

خیز دولت برای بازار ۸۰۰ میلیارد دلاری منطقه   ناز اروپا را نخریدیم  خوش‌بینی به سیاست‌های فرزین در بانک مرکزی 
تعاملی که دکتر فرزین با فعالان اقتصادی شروع کرده و نشست‌های مختلفی برگزار میکند تا مشکلات صادرکنندگان را بشنود،مثبت و ارزشمند است.
کد خبر : ۱۵۳۰۲۲

سیدحمید حسینی، سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به موضوع برجام و تغییر رویکرد ایران اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در برجام قبلی داشتیم، مخالفت برخی کشور‌های منطقه بود که می‌گفتند ما در این توافق دیده نشدیم. برجام بدون امریکا هم بحثش این بود که ما باید با منطقه مساله‌مان را حل کنیم.

 

وی ادامه داد: برهمین اساس با توجه به اینکه اروپایی‌ها هم دارند ناز می‌کنند، اینبار به جای اینکه ما به دنبال برجام برویم ، با کشور‌های منطقه به توافق رسیدیم که گام بسیار خوبی هم بود؛ ما توانستیم با کشور‌های همسایه و مخصوصا عربستان و امارات به توافق برسیم.

 

حسینی با بیان اینکه چهار بازار ۲۰۰ میلیارد دلاری در منطقه داریم، تاکید کرد: یکی از آن‌ها امارات است که بالای ۲۰۰ میلیارد دلار واردات دارد، عربستان و ترکیه و روسیه هم از دیگر بازار‌ها هستند و خوشبختانه هم‌اکنون در حال توسعه روابط با این کشور‌ها هستیم؛ بنابران ضروری است امور تجاری‌مان نیز سرعت بگیرد که تا حد بسیاری به صادرات کمک کند؛ چرا که هزینه‌های مبادلات را کاهش خواهد داد.

 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: حالا که روابط با عربستان احیا شده بسیاری از تنش‌های منطقه‌ای کم می‌شود و هزینه‌هایی که در کشور‌های منطقه متحمل می‌شدیم نیز کاهش می‌یابد. ضمن اینکه طرح آمریکا با شکست مواجه شد؛ آمریکا اخیرا پرونده‌های منطقه‌ای را برون‌سپاری کرد و چون با ایران مشکل داشت، پرونده ایران را به عربستان و اسرائیل واگذار کرده بود. در این میان اگر اسرائیل تصمیم به جنگ علیه ایران داشت، قرار بود عربستان منابع مالی‌اش را تامین کند.

 

حسینی ادامه داد: اینکه توانستیم با عربستان توافق کنیم، هم طرح صلح ابراهیم منتفی شد و هم این پرونده نیابتی آمریکا به اسرائیل و عربستان دچار مشکل شد. اما خوشبختانه این توافق با عربستان می‌تواند به حل مسائل برجام نیز کمک کند. بازار عربستان بازار بسیار بزرگی است که هرچند هیچ موقع بیشتر از ۸۰۰-۷۰۰ میلیون دلار به عربستان صادرات نداشتیم، اما برای بعضی از کالا‌های ما مثل فرش، پسته، خاویار، زعفران و به طور کلی کالا‌های سنتی ایران، بازار بسیار خوبی در عربستان وجود دارد.

 

وی با اشاره به تغییرات و تحولات در عربستان و حرکت به سمت صنعتی‌شدن، گفت: ما می‌توانیم بازار‌های جدیدی در بخش‌های دانش‌بنیان‌ها، استارت‌آپ‌ها و تکنولوژی‌های جدید با عربستان داشته باشیم، ضمن اینکه عربستان این پتانسیل و ظرفیت را دارد که در ایران سرمایه‌گذاری کند.

 

عضو هیات مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: روابط با عربستان هم کمک می‌کند مسائل ما با جامعه عرب اعم از بحرین، کویت، مصر و اردن حل شود و هم به کم شدن رقابت‌های منفی در عراق منجر خواهد شد. همچنین با افزایش رفت‌وآمد هیات‌های تجاری به توسعه سرمایه‌گذاری در دو کشور نیز کمک می‌شود.

 

بازار آرام و بی‌تنش نتیجه سیاست‌های بانک مرکزی

 

حسینی همچنین با اشاره به سیاست جدید ارزی بانک مرکزی گفت: سیاست‌های جدید بانک مرکزی از تخلفاتی که در بازار ارز صورت می‌گیرد جلوگیری می‌کند. پیشتر واردکننده مجبور بود پولی را در پشت پرده برای خرید ارز صادراتی پرداخت کند که این سیاست جدید بانک مرکزی مبنی بر اینکه خریدار و فروشنده ارز خودش باشد قطعا می‌تواند سیاست ارزنده و اثرگذاری باشد.

 

او تاکید کرد: تعاملی که دکتر فرزین در بانک مرکزی با فعالان اقتصادی شروع کرده و نشست‌ها و جلسات مختلفی برگزار می‌کند تا مشکلات صادرکنندگان را بشنود، مثبت و ارزشمند است. اصولا همه فعالان اقتصادی به آمدن آقای فرزین به بانک مرکزی خوش‌بین بودند و امیدوارم همینطور که از حضور ایشان در بانک مرکزی استقبال شد هم بتواند سیاست‌های ارزی مناسبی اتخاذ کند.

 

این فعال اقتصادی با اشاره به سیاست‌های فرزین در بانک مرکزی، تصریح کرد: خوشبختانه هم اکنون شاهد بازار آرام و نسبتا با ثبات بازار ارز هستیم و دیگر تنش کمتری در بازار ارز داریم. از سوی دیگر بالاخره بخشی از مشکلات تورم کشور به سیاست‌های پولی و عملکرد نظام بانکی کشور مرتبط است که امیدواریم تدابیر و سیاست‌های بانک مرکزی نتیجه‌بخشی خوبی به همراه داشته باشد.

 

حسینی همچنین به سیاست‌های دیگری که در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد، اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی باید بتواند ناترازی بانک‌ها را نیز کنترل کند و اجازه ندهد که بانک‌های تجاری مرتب از منابع بانک مرکزی تامین منابع داشته باشند چرا که این امر منجر به رشد پایه پولی و افزایش نقدینگی می‌شود. از سوی دیگر سیاست‌های پولی که آقای فرزین اتخاذ می‌کند بهتر است با سیاست‌های بودجه‌ای که سازمان برنامه به کار می‌گیرد نیز هم‌راستا باشد، اگر کسری بودجه مهار شود و رئیس کل بانک مرکزی هم بتواند افزایش برداشت از بانک مرکزی را مهار و نقدینگی را کنترل کند، قطعا شعار سال که رهبری فرمودند «مهار تورم و رشد تولید» نیز محقق خواهد شد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر